karden_logo.gif

Lahden taidemuseon kokoama näyttely Taivaanrannan maalari esitteli taidemaalari Jorma Kardénin (1925-2001) maalauksia ja piirustuksia 50 vuoden ajalta. Jorma Kardén oli syntyperäinen lahtelainen. Hän asui ja työskenteli Lahdessa ja sen lähiympäristössä lähes koko elämänsä ajan. Kardén onkin yksi harvoja Lahdessa syntyneitä ja koko uransa Päijät-Hämeessä luoneita taiteilijoita. Kardén kävi Suomen Taideakatemian koulun vuosina 1948-1951. Akatemiasta valmistuttuaan taiteilija palasi takaisin kotikaupunkiinsa, missä tuolloin toimi vain muutama ammattikoulutuksen saanut taiteilija. Nuori Kardén oli Lahden taiteilijaseuran perustajajäseniä.

Kardén oli kiinnostunut seinämaalauksesta ja osallistui 1950-luvulla useisiin seinämaalauskilpailuihin. Toteutuneita kilpailutöitä ovat esimerkiksi Helsingin Lasten ja nuorten sairaalaan vuonna 1969 ja Tanskan Ikast-Branden raatihuoneen ulkoseinään vuonna 1970 valmistuneet teokset. Lisäksi hän teki tilaustyönä mm. Hollolan kunnanhallituksen istuntosalissa aikoinaan sijainneen suurikokoisen Hollola-maalauksen, joka valmistui 1967.

Taiteilija löysi teosten aiheet lähes aina lähiympäristöstään. Kardén maalasi lukuisia omakuvia, ja muidenkin henkilökuvien malleina olivat usein perheen jäsenet. Hänen tuotantoonsa kuuluu paljon myös asetelmia ja kasviaiheita. Tunnusomaisin aihe taiteilijan itsetutkiskeluun taipuvaiselle luonteelle oli omakuva. Hän on kuvannut itsensä usein omassa työ- tai perheympäristössä, milloin jäykässä edestäpäin kuvatussa asennossa, milloin aamutakissa liihottelevana taivaanrannan maalarina. Kardénin puoliso, kirjailija Kerttu-Kaarina Suosalmi (1921-2001) on usein mukana kuvissa. Myöhemmin taiteilijan omakuviin saattoi tulla unenomaisia ja itseironisia sävyjä.

Jorma Kardén piti työskentelynsä päämääränä laatua, ei määrää. Varsinkin suurikokoiset maalaukset syntyivät yleensä hitaasti aihetta kypsyttämällä. Kardén oli myös muuntautumiskykyinen taiteilija: 50-vuotinen ura osoittaa jatkuvaa kehitystä ja uudistumiskykyä. Ilmavuus, keveys, vauhdikkuus ja henkevyys olivat Kardénin loppukauden maalausten keskeisiä piirteitä. Oman elinympäristön, puutarhan ja rakkaiden esineiden lisäksi taiteilija ammensi aiheita kirjallisuudesta.

maalari_iso.jpg

Jorma Kardén: Maalari (Opus I), 1955, öljy kankaalle

Historiallinen museo kiinni remontin vuoksi

Museo on sulkenut ovensa yleisöltä 2.9.2018 alkaen. Kiitämme yleisöä kuluneesta vuodesta - seuraa tiedostusta korjaustöiden etenemisestä!

UUSI JULKAISU Helmiä Lahden taidemuseon kokoelmista

Helmiä Lahden taidemuseon kokoelmista esittelee komean valikoiman teoksia Lahden taidemuseon kokoelmista.

Radio- ja tv-museon museokauppa on nyt verkossa

Museokauppaan pääset netissä museon ollessa suljettuna.