Kahdeksan museon kokoelmaohjelmat julki

Kahdeksan päijäthämäläistä museota julkistaa uunituoreet kokoelmapoliittiset ohjelmansa keskiviikkona 30.9. Radio- ja tv-museo Mastolassa yleisölle ja lehdistölle avoimessa tilaisuudessa.

Museoiden kokoelman kehitystä, hallintaa ja käyttöä linjaavan ohjelman julkaisevat Asikkalan kotiseutumuseoAsikkalan kunnan museotItä-Hämeen museo Hartolasta, Kirvun pitäjämuseo Mäntsälästä, Koski-seura Hämeenkoskelta, Orimattilan kotiseutumuseo sekä Vesivehmaalla toimiva Päijät-Hämeen Ilmailumuseo ja Suomen Melontamuseo Lahdesta.

Valtaosalle museoista nyt julkaistava kokoelmaohjelma on museon historian ensimmäinen. Lahden museoiden kokoelmapäällikkö Sari Kainulainen on ilahtunut tuoreista kokoelmaohjelmista: ” – Päijäthämäläisissä paikallismuseoissa tehdään arvokasta työtä kulttuuriperinnön säilyttämiseksi, usein täysin vapaaehtoisvoimin. Kokoelmapoliittiset ohjelmat ovat tässä työssä tärkeä apuväline ja auttavat suuntaamaan museoiden käytössä olevat vähäiset resurssit oikein.”

Museotoiminnan kivijalka ovat kokoelmat, mutta kokoelmien parissa tehtävä työ jää usein suurelta yleisöltä piiloon. Säilyäkseen museokokoelmat vaativat suunnitelmallista kehittämistä, hoitoa, luettelointia ja säilytystä. Kukin museo on laatinut oman ohjelman kokoelmanhallinnan tueksi ja tämä ohjaa konkreettisesti museon toimintaa. Kokoelmaohjelman tarkoituksena on antaa kuvaus kokoelmien historiasta ja nykytilasta sekä määritellä kokoelman kartuttamisen perusteet. Keskeistä ohjelmissa on museoiden tallennustehtävien määrittely eli se, mitä kukin museo tallentaa kokoelmiinsa. Lisäksi ohjelmissa on kuvattu museoiden konkreettiset kokoelmakäytännöt.

Julkaistavia kokoelmapoliittisia ohjelmia on työstetty vuosina 2019–2020 Päijät-Hämeen museoiden työryhmässä, jonka toimintaa koordinoi maakunnan alueellisena vastuumuseona toimiva Lahden museot. Päijät-Hämeessä toimii Lahden museoiden lisäksi 24 yhdistysten, säätiöiden, kunnan tai valtion ylläpitämää museota sekä lukuisa joukko yksityisesti ylläpidettyjä museoita. Ammatillisesti hoidettuja museoita on Päijät-Hämeessä Lahden museoiden lisäksi vain kuusi, joten maakunnan museotoimintaa ja kulttuuriperintöä ylläpidetään pitkälti harrastaja- ja vapaaehtoisvoimin.

Kokoelmaohjelmien julkistustilaisuus Radio- ja tv-museo Mastolassa klo 11.00–12.00. Tilaisuus on avoin yleisölle ja lehdistölle.

Julkistamistilaisuus on osa Lahdessa järjestettävää 47. Päijät-Hämeen museopäivää. Vuosittain järjestettävä päivä kokoaa yhteen alueen museotoimijat verkostoitumaan ja kouluttautumaan.