Malvan kokoelmateoksia on julkaistu Finnassa jo yli tuhannen taideteoksen verran

Viime vuonna Taidekeskus Salmelasta hankittu Anna-Liisa Kankaanmäen teos on julkaistu Finnassa. Anna-Liisa Kankaanmäki: Vauvakuume, 2019, akryyli ja öljy puulle ja kankaalle. Kuva: Eetu-Pekka Heiskanen/Malva

Finna.fi-hakupalvelussa voi nyt tutustua yli tuhanteen Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan kokoelmiin kuuluvaan taideteokseen. Malvan kokoelmat löytyvät Lahden kaupunginmuseon alta.

Museo aloitti kokoelmiensa avaamisen Finnassa viime vuonna, jolloin 300 taideteoksen tiedot ja kuvat saatettiin suuren yleisön nähtäville. Joukossa oli tuolloin Lahden julkisia veistoksia, Viipuri-kokoelman teoksia ja muita helmiä museon taidekokoelmasta. Nyt julkaistujen aineistojen joukossa on mm. viimeaikaisia hankintoja, piirustuksia valtakunnallisesti merkittävästä Suomen Taidepiirtäjäin Liiton kokoelmasta ja lähes 200 lahtelaisgraafikko Hilkka Silvekosken teosta.

– Museon kätköistä on saatettu suuren yleisön saataville lukuisien eri taiteilijoiden taidetta eri aikakausilta kuvineen ja teostietoineen ja nämä taideaarteet ovat nyt kenen tahansa helposti löydettävissä ja katsottavissa Finna.fi-palvelussa. Julkaistut teokset koostuvat pääasiassa maalauksista, veistoksista, piirustuksista, grafiikasta ja valokuvista, kertoo projektitutkija Greta Perenius, joka on ahkerasti syksyn mittaan julkaissut teoksia Finnassa.

– Museon hallinnoimiin kokoelmiin kuuluu yli 9000 teosta, joten työsarkaa Finnan parissa meillä riittää vielä moneksi vuodeksi. Kokoelmia myös kartutetaan vuosittain, esimerkiksi viime vuonna Malvan kokoelmiin hankittiin 23 taideteosta. Niistä lähes kaikki on julkaistu Finnassa, lisää taidekokoelmista vastaava amanuenssi Liisa Mäkitalo.

Esimerkiksi lahtelaisen Anna-Liisa Kankaanmäen teokset Tuomiopäivä ja Vauvakuume hankittiin Taidekeskus Salmelasta. Kankaanmäki valittiin kesällä 2020 Taidekeskus Salmelan nuorten kuvataidekilpailun voittajaksi. Kankaanmäen teoksissa on yhtymäkohtia niin fotorealismiin, renessanssitaiteeseen, mytologioihin kuin nykyihmisen arkielämäänkin.

Vuoden lopussa kokoelmiin hankittiin Marianne Sirin The world we’re giving to future generations –veistosinstallaatio. Vaikuttava, ajankohtainen, jopa hätkähdyttävä teos ottaa rohkeasti kantaa ympäristökriisiin. Teos oli esillä Lahden Sibeliustalolla kesällä 2021 osana Malvan järjestämää Jujut-näyttelyä.

Vuoden aikana kokoelmiin hankittiin teoksia myös mm. Virpi Kannolta, Ritva Leinoselta, Kaarlo Staufferilta, Väinö Hämäläiseltä ja Taidekollektiivi Liiketilalta. Näihin ja tuhanteen muuhun Malvan kokoelmateokseen voi tutustua osoitteessa Finna.fi.