Troijan hevonen -veistos poistetaan Lahden satamasta

Mauno Hartman, Troijan hevonen, 1999. Kuva: Teea Saanio, Lahden museot.

Mauno Hartmanin suunnittelema hirsiveistos Troijan hevonen poistetaan Lahden satamasta veistoksen huonon kunnon vuoksi. Teoksen on todettu olevan vaarallinen.

Hirsiveistos Troijan hevonen on sijainnut pitkään Pro Puu gallerian edustalla Lahden satamassa. Teos on valmistunut vuonna 1999 ja sen on suunnitellut kuvanveistäjä Mauno Hartman. Veistoksen rakensivat Pro Puu -yhdistyksen puusepät Hartmanin pienoismallin pohjalta. Teos kuuluu Lahden kaupungin taidekokoelmaan.

Veistosta on kunnostettu viime vuosina säännöllisesti yhteistyössä Pro Puu -gallerian kanssa. Viimeksi veistoksen lahonneita hirsiä uusittiin vuonna 2021. Tuoreen kuntoarvion perusteella veistos on huomattavan huonossa kunnossa, ja Lahden museot on todennut veistoksen vaaralliseksi. Veistos on päätetty aidata ja poistaa paikaltaan ensi tilassa.

Teoksen lähes jokaisessa osassa on laajoja lahovaurioita. Osassa hirsistä on havaittu myös lahottajasientä. Vaurioiden on todettu olevan niin laajamittaisia, ettei lahonneiden hirsien uusiminen ole enää mielekästä. Teoksen lähes kaikki puuosat tulisi uusia, jotta se saataisiin julkiselle alueelle turvallisesti esille. Teos on nykyisellään tullut elinkaarensa päähän ja museo on päättänyt poistaa sen kokoelmistaan. Jatkotoimenpiteistä käydään keskustelua mm. Pro Puu -gallerian kanssa.

Lisätietoja:

Tuulia Tuomi
Museonjohtaja

Lahden museoiden hallinto ja talous sekä yhteiskuntasuhteet