Lahden kaupungin taidekokoelman sijoittamista rajoitetaan kevääseen 2022 saakka

Taideteoksia Lahden kaupungintalolla. Kuva: Lahden museot, kuvakokoelmat. Eetu-Pekka Heiskanen.

Lahden kaupungin taidekokoelmaan kuuluvia teoksia sijoitetaan kaupungin alaisiin virastoihin ja laitoksiin, kuten kouluihin, päiväkoteihin ja kirjastoihin tilojen viihtyisyyden lisäämiseksi. Sijoittamisesta huolehtii Lahden museot. Teoksia lainataan ja palautetaan takaisin museon säilytystiloihin tiheään tahtiin.

Palvelua rajoitetaan rakenteilla olevan Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan valmistumiseen saakka. Museo avautuu keväällä 2022. Sijoituspalvelu on ruuhkautunut uuden museon suunnitteluun liittyvien töiden, Lahden kaupungintalon peruskorjaushankkeen ja korona-tilanteen vuoksi.

Uusia tilauksia otetaan vastaan harkinnanvaraisesti. Väliaikaisia ja lyhytkestoisia sijoituksia ei tehdä. Ensisijaisena ovat palautuvien taideteosten vastaanottaminen ja kiireellistä siirtoa vaativat taideteokset. Tilanne aiheuttaa viivästystä myös jo sovittujen tilausten osalta.

Sari Kainulainen
Kokoelmapäällikkö