Lahden museoiden Finna-näkymä kokoaa neljän museon aineistoja yhden sivuston alle

Finnasta löytyy paljon kuvamateriaalia eri aikakausien Lahdesta. Ilmakuva vuodelta 1960/Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Lahden museoiden Finna-näkymässä voi tutustua Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan, Radio- ja tv-museo Mastolan, Lahden historiallisen museon sekä Hiihtomuseon kokoelmiin.

Sivustolle on koottu vinkkejä hakujen tekoon ja kokoelmia voi selata aineistotyyppien mukaan. Kokoelmia on koottu myös teemakokonaisuuksiin, jotka tarjoavat valmiiksi valikoituja reittejä museoiden aineistoihin. Teemojen kautta voi esimerkiksi ihailla Viipurista periytyneitä taideaarteita, virkistäytyä Mallasjuoman historian parissa tai perehtyä hyppyrimäkien rakennusvaiheisiin.

Sivustolta löytää myös Lahden torikaivauksiin perehdyttävän aineistopaketin, Askon huonekalukokoelmia sisältävän hakupalvelun, sekä museon kalustekokoelmiin liittyviä kysymyksiä vastauksineen. Lahden museot toimii Päijät-Hämeen alueellisena vastuumuseona, joten näkymän kautta pääsee tutustumaan myös Suomen melontamuseon ja Asikkalan kulttuuripalveluiden kokoelmiin.

Lahden museot on julkaissut Finnassa yli 17 000 valokuvaa, esinettä, taideteosta tai arkistomateriaalia, ja aineisto täydentyy jatkuvasti. Myöhemmin sivustolle saadaan esille myös julisteita, joista on valmisteilla kiinnostavia teemakokonaisuuksia.

Lahden museoiden Finna-aineistot ovat vapaasti selattavissa ja kuvia voi ladata itselleen. Joukossa on kuitenkin myös tekijänoikeuksien alaista materiaalia, joten objektin tiedoista tulee tarkistaa käyttöoikeus ennen materiaalin jakamista tai muuta käyttöä.

Lahden museoiden Finna-näkymä löytyy osoitteesta lahdenmuseot.finna.fi

Finna.fi on hakupalvelu, josta löytää kiehtovia aineistoja arkistoilta, kirjastoilta, museoilta ja muilta toimijoilta.

Sari Kainulainen
Kokoelmapäällikkö