Lahden museoiden Kokoelmakummi-hankkeelle jatkoa

Kokoelmakummit pääsevät tukemaan yhteisen taide- ja kulttuuriperinnön säilymistä tuleville sukupolville. Kummiksi voi ryhtyä museokaupan Kokoelmakummi-tuotteita ostamalla tai tiettyä taideteosta tai julistetta tukemalla.

Yhteistä taide- ja kulttuuriperintöä säilytetään museoiden kokoelmissa. Kokoelmakummiuden tavoite on paitsi tukea perinnön säilymistä, myös tehdä museoiden kokoelmatyötä näkyväksi ja tarjota suurelle yleisölle mahdollisuuden osallistua kokoelmien säilyttämiseen.

Taideteosten, julisteiden ja esineiden hoitoa, huoltoa ja kokoelmien kartuntaa voi 30.9.2021 alkaen tukea ostamalla Lahden museoiden Kokoelmakummi-tuotteita ja -palveluita. Kummien tuki käytetään vuosittain vaihtuvaan kohteeseen.

Tuen voi myös kohdistaa haluamaansa kummikohteeseen ryhtymällä yksittäisen teoksen tai julisteen kummiksi. Vuosina 2021–2022 Kokoelmakummi-tuotot kohdistetaan Viipuri-kokoelman taideteosten konservointiin sekä Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan julistekokoelman konservointiin.

Kummituotteita voi ostaa Malvan museokaupasta osoitteesta Päijänteenkatu 9 ja Lahden museoiden verkkokaupasta. Kokoelmakummi-toiminnan tunnistaa Kokoelmakummi-logosta. Logo kuvaa, kuinka yhteistä taide- ja kulttuuriperintöä vaalitaan yhdessä, hellin käsin.

‒ Olemme museolla todella innoissamme siitä, että saamme Kokoelmakummien kautta museon upeita kokoelmia ja kokoelmatyötä näkyväksi, kommentoi kokoelmapäällikkö Sari Kainulainen.

Nainen puhdistaa Tops-puikolla pöydällä makaavaa taulua.
Konservaattori Nina Robbins konservoi Lennart Segerstrålen teosta ”Kanahaukka ja Teeri” Sopenkorven kokoelmakeskuksella. Kuvaaja: Eetu-Pekka Heiskanen. ©Lahden museot/kuva-arkisto.

Kokoelmakummiudella menestyksekäs alku vuonna 2019

Kokoelmakummitoiminta alkoi vuonna 2019, kun Lahden taidemuseon Viipuri-kokoelman helmiä konservoitiin Kokoelmakummien tuella. Konservoidut teokset tullaan näkemään keväällä 2022 avautuvassa Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan Juuret – Aarteita kokoelmista -näyttelyssä.

Syksyllä 2020 käynnistyneessä jatkohankkeessa kummitoimintaa kehitettiin, ja hanke sai Museovirastolta museoiden innovatiivisten hankkeiden avustuksen. Hankkeen aikana suunniteltiin uusia tapoja, joiden kautta kuka vain voi osallistua museoiden kokoelmien ja kokoelmatyön tukemiseen.

Tulevaisuudessa kokoelmakummitoiminta laajentuu kaikkiin Lahden museoiden museokohteisiin ja kokoelmiin.

Sari Kainulainen
Kokoelmapäällikkö