Avointen ovien päivä Nastolan kotiseutumuseolla

Tapahtuma on päättynyt

Osana Nastola-viikon ohjelmaa Nastolan kotiseutumuseolla (Anttilantie 7) järjestetään avoimet ovet pe 7.5. klo 10-14 välillä. Tervetuloa seuraamaan korjausrakentamista ja keskustelemaan kotiseutumuseon pihamaalle koronarajoitusten sallimissa rajoissa. Paikalla on edustajia Lahden museoilta, Nastolan aluejohtokunnasta, Nastolan taideyhdistyksestä ja Nastola-seurasta.

Lahden museot on saanut avustusta, jota käytetään Kopoon talon kunnostukseen sekä esinekokoelman järjestelyyn ja luokitteluun. Työssä aloittaa kaksi työntekijää toukokuun alussa ja työt päättyvät kesäkuun loppuun mennessä.

Avointen ovien päivässä yleisöllä on mahdollisuus kuulla suunnitelmista tarkemmin. Keskusteluja käydään nastolalaisten yhdistysten kanssa, mutta myös yksityisten ihmisten panosta tarvitaan esimerkiksi talkoisiin.

Tavoitteena on saada Kopoon talo vierailukuntoon kesäksi. Pidemmän tähtäimen tavoitteena on saada rakennuksista muodostettua Nastolan kotiseututalo, joka olisi yhteisöjen ja koululuokkien käytettävissä matalalla kynnyksellä, toteaa tutkimuspäällikkö Hannu Takala Lahden museoilta.

Museon muodostavat entinen viljamakasiini (rv. 1845, museokäytössä vuodesta 1958) ja sen läheisyyteen siirretty asuinrakennus, Kopoon talo (siirto Ruuhijärveltä ensin Nastolan keskustaan ja sittemmin nykyiselle paikalle).

Lisätietoja:

museoamanuenssi Sini Ojala, sini.ojala@lahti.fi, 044 0187026

Lisätietoja rakennuksista:

korjausrakentamisen asiantuntija Anssi Malinen, anssi.malinen@lahti.fi, 044 4826372

Lisätietoja kokoelmasta:

kokoelmapäällikkö Sari Kainulainen, sari.kainulainen@lahti.fi, 050 5184594