Kirjanjulkistustilaisuus – Päijäthämäläisen huonekalun tarina tekijöidensä kertomana

Tapahtuma on päättynyt

Lahden ja lähialueiden huonekaluteollisuudesta kertova kirja ”Päijäthämäläisen huonekalun tarina tekijöidensä kertomana” julkaistaan torstaina 9.12. klo 14. Kirja on Lahden museoiden ja Huonekalumuseosäätiön yhteishanke. Tervetuloa seuraamaan suoraa striimausta tilaisuudesta https://www.youtube.com/watch?v=GLTN6hzfAeU!

Kirja antaa kattavan kuvan huonekalujen valmistuksen, kaupan, viennin ja suunnittelun kehittymisestä Päijät-Hämeessä 1900-luvun voimakkaan kasvun ajoista 2000-luvun haasteellisiin alkuvuosiin asti. Kirjaan on sisällytetty runsaasti huonekalualan ammattilaisten ja vaikuttajien haastatteluja ja sivuilta välittyy vahvasti heidän äänensä. Kirjan perustuu taustatutkimukseen, joka valittiin vuonna 2019 Suomen Kulttuurirahaston Päijät-Hämeen rahaston kärkihankkeeksi. Tutkimuksen keskiössä on ollut huonekalujen valmistukseen liittyvän työn koko kirjo ja 1900-luvun toimintaympäristön heijastumat alalle. Huonekalumuseosäätiö toteuttaa teoksen kautta tavoitettaan huonekalu- ja sisustusalan perinteen tallentamista ja saattamista suuren yleisön käyttöön.  Teoksessa on hyödynnetty yksityiskokoelmia, Huonekalumuseosäätiön Lahden museoihin tallentamaa laajaa arkisto- ja kuvakokoelmaa sekä säätiön ja museon aiemmin toteuttamia haastatteluhankkeita.

Kirjaa saa Malvan museokaupasta 9.12.2021 alkaen hintaan 49 €. Teos sopii kaikille huonekalualasta kiinnostuneille, ja se on mainio joululahja huonekalualalla mukana olleille!