Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä käynnistyy lauantaina

Päheet museot -museoviikko on maakunnan museoiden yhteinen tapahtumaviikko. Lauantaina 1.7. käynnistyvä viikko tuo museoihin runsaasti ohjelmaa. Tapahtumia ja avoimia ovia on museokohteissa koko maakunnan alueella – museoviikon aikana on mahdollista vierailla museoissa Päijät-Hämeen jokaisessa kymmenessä kunnassa.

Kahden viikonlopun yli kestävässä Päheet museot –viikossa on mukana huikeat 30 kohdetta. Perinteisemmän museotarjonnan – näyttelyiden, opastusten ja avoimien ovien – ohella monessa tapahtumassa on mahdollisuus osallistua itse: luvassa on työpajoja, yhteisötaideteoksen rakentamista ja osallistavaa taideperformanssia. Uusia kohteita ovat muun muassa kesäkuun lopussa avautunut Padasjoen kotiseututalo ja harvoin avoinna oleva Lahden Renkomäessä sijaitseva Wilman aitta.

– Museoviikon ohjelma on todella laaja ja monipuolinen – yhteensä yli 100 tapahtumaa, iloitsee Lahden museoiden korkeakouluharjoittelija Maija Raikamo, joka on itsekin osallistunut museoviikon ohjelman suunnitteluun ja toteutukseen. Raikamo järjesti Iitin seudun asukkaille työpajan, jonka tuloksena Iitin kotiseutumuseon pihaan rakennetaan yhteisötaideteos Päheet museot –viikolla. – Tämä on kulttuuriperintötyötä parhaimmillaan, kestävää yhteisten muistojen vaalimista ja tallentamista, toteaa Raikamo.

Tänä vuonna huomio kiinnittyy myös museoiden pihoihin ja puutarhoihin. Erilaisten puutarha- ja luontokierrosten lisäksi museoiden pihat toimivat näyttämönä monelle tapahtumalle, joihin liittyy niin runojen lausuntaa, musiikkia, ruokaa kuin taiteen tekemistä.

Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä on museoiden yhteisponnistus, mukana on niin ammatillisia kuin harrastelijavoimin ylläpidettyjä museoita. Valtaosa päijäthämäläisistä paikallismuseoista toimiikin vapaaehtoisvoimin, ja museoissa yhteisöt pääsevät aktiivisesti osallistumaan oman kulttuuriperintönsä ja ympäristönsä ylläpitämiseen.

Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä 1.7.–9.7.2023 koko ohjelma löytyy osoitteesta www.lahdenmuseot.fi/paheetmuseot

Museoviikon toteutusta koordinoi Lahden museot Päijät-Hämeen alueellisena vastuumuseona yhdessä Päijät-Hämeen museoiden työryhmän kanssa.

Marja Lähteenmäki

Alueellinen museotyö

Alueellinen taidemuseotyö ja julkinen taide