Lahden museot kerää Askon huonekaluihin liittyviä muistoja

Askon mainoskuva vuodelta 1953. Kuva: Felix-Filmi Oy, Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Jyväskylän yliopiston väitöskirjatutkija FM Helena Kangasmäki kerää etnologian väitöstutkimusta ja sen jälkeistä jatkotutkimusta varten kokemuksia ja muistoja Askon huonekaluista. Vastaukset tallennetaan Lahden museoiden arkistoon.

Keruun tavoitteena on saada tietoa Askon huonekalujen käytöstä ja selvittää, millaisia merkityksiä kalusteiden omistajat ja käyttäjät niihin liittävät. Pohdinnan tueksi on laadittu apukysymyksiä, mutta vastausten muoto ja sisältö on vapaata.

Kaikenlaiset vastaukset ovat tervetulleita – olipa kerronnan kohteena mummolasta peritty lempituoli tarinoineen tai kirpputorilta löydetty aarre. Erityisesti 1950–60-luvun tuolit kiinnostavat, mutta ajatuksia voi jakaa myös muista Askon huonekaluista, kertoo väitöskirjatutkija Helena Kangasmäki.

Vastaukset kuvineen luovutetaan ja tallennetaan Lahden museoiden arkistoon. Päijäthämäläinen huonekaluteollisuus on yksi Lahden museoiden tallennusalueista. Askon osuus täydentyi vuonna 2005, kun huonekalutehtaan oman museotoiminnan myötä karttunut kokoelma siirtyi Lahden museoiden omistukseen. Keruu täydentää Lahden museoiden arkistokokoelmia ja siihen liittyvä tutkimus auttaa ymmärtämään Askon huonekaluja osana yhteistä kulttuuriperintöä.

Askon huonekalutehdas perustettiin Lahden Puusepäntehtaan nimellä vuonna 1918. Tehdas toimi vuoteen 1999. Yritys kasvoi Suomen ja Pohjoismaiden suurimmaksi huonekalutehtaaksi, ja malliston kalusteista on muodostunut yhä nykypäivänäkin tuttuja klassikoita.

Kysely on avoinna 7.5.–31.12.2024 Lahden museoiden verkkosivuilla.

Helena Kangasmäki
väitöskirjatutkija, Jyväskylän yliopisto