150-vuotiaan Vääksyn kanavan vaiheista julkaisu

Vääksyn kanavan valmistumisesta tuli 2021 kuluneeksi 150 vuotta. Lahden museot / Päijät-Hämeen alueellinen vastuumuseo on julkaissut merkkivuoden kunniaksi artikkelikokoelman ”Portti maailmalle – Vääksyn kanava 150 vuotta”.

Teoksessa käsitellään monipuolisesti kanavan historiaa, sen liikennettä ja koko kanavaympäristön suunnittelua ja rakentumista sellaiseksi kokonaisuudeksi, jollaisena se tänä päivänä tunnetaan. Aikansa insinöörityön taidonnäyte ja valtaisia henkilöresursseja vaatinut rakennushanke muutti koko Asikkalan Vääksynjoen kannaksen vilkkaan sisävesiväylän keskukseksi. Kanavasta on aikaa myöten tullut myös tunnettu matkailunähtävyys.

Teoksen kuvitus ja osa teksteistä pohjautuu Asikkalan kunnan ja paikallisten toimijoiden toteuttamaan kanavan 150-vuotisjuhlanäyttelyyn. Artikkelit käsittelevät kanavan rakennushistorian lisäksi yleisemminkin 1800-luvun liikennejärjestelyjä, kanavaliikennettä, Päijänteen laivaliikennettä sekä maantieliikennettä Vääksyn kannaksella. Toisen kokonaisuuden muodostavat kanavan maisemaa, kanavapuistoa ja huviloita käsittelevät artikkelit. Kanavan seutu on nykyisin koko valtakunnan mittapuullakin arvioiden arvokas kokonaisuus.

Julkaisu on suunnattu kaikille vesiliikenteestä, matkailusta, historiasta ja ylipäänsä rakennetusta ympäristöstä kiinnostuneille. Vanhat valokuvat herättävät muistoja ja artikkeleissa tulee esiin monipuolisesti tietoa Vääksyn menneisyydestä ja nykyisyydestä. Teos kertoo, miten kanava on syntynyt ja muuttanut yhden pitäjän elämää ja miten tuota perintöä vaalitaan. Se myös muistuttaa vesiliikenteen tärkeydestä Suomelle aikana, jolloin maantiet eivät vielä olleet tavaraliikenteen valtaväylä. Pietarin-rataan yhdistyen Asikkalasta tuli Vääksyn kanavan ansiosta järvi-Suomen portti maailmalle.

Julkaisua on saatavilla Lahden museoiden museokaupoista (myös verkkokaupasta) sekä Päijännetalon myymälästä Vääksystä. Kanavan 150-vuotisjuhlanäyttely on nähtävillä Päijännetalossa tämän ja ensi vuoden ajan.

Portti maailmalle – Vääksyn kanava 150 vuotta. Lahden kaupunginmuseon tutkimuksia 38, 90 s. Toimittaneet Reetta Nousiainen & Riitta Niskanen & Hannu Takala.

SISÄLLYS:

Janne Ridanpää: Vääksy väylähankkeiden virrassa

Tapio Blåfield: Wesijärven kanavan rakentaminen

Tapio Blåfield & Eero Puranen: Vääksyn kanavan kulkijat ja kuljetettavat

Eero Puranen: Höyryn tulo Päijänteelle

Risto Jokiaho: Vesiväylästä moottoritiesuunnitelmiin – liikennehankkeita Vääksyn kannaksella

Riitta Niskanen: Kanavamiljöö valtiovallan mallimaisemana – Vääksyn kanavan ensimmäinen vuosisata

Reetta Nousiainen: Julkista ja yksityistä puistokulttuuria

Reetta Nousiainen & Merja Palokangas-Viitanen: Huvi(la)elämää kulttuurikanavalla

Riitta Niskanen: Muistoja kansalle – Vääksyn kanava-alue valtakunnallisesti arvokkaana kulttuuriympäristönä