Päheet museot – museoviikon vuoden 2022 teemana on vesi

Vääksynjoessa sijaitsi aikanaan useampia myllyjä. Taustalla on Vääksyn vesimylly, joka toimii museona.

Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä on maakunnan museoiden yhteinen tapahtumaviikko, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2021. Museoviikko tavoitti etenkin maakunnan asukkaat, kesäasukkaat sekä lähialueiden kotimaanmatkailijat. Museoviikon toteutusta koordinoi Lahden museot Päijät-Hämeen alueellisena vastuumuseona yhdessä Päijät-Hämeen museoiden työryhmän kanssa.

Tänä vuonna Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä järjestetään einäkuun alussa, 2.–10.7.2022. Museoviikko täyttää alueen museot tapahtumilla ja tarjoaa elämyksiä ja nostalgiamatkoja menneeseen. Tänä kesänä Päheet museot -viikon teemana on vesi. Vesi on tarjonnut kautta aikojen sekä elantoa, kulkureittejä että mahdollisuuksia vapaa-ajan viettoon. Teema näkyy monin tavoin museoviikon ohjelmassa ja tapahtumien sisällössä.

Museoviikolla museoissa on luvassa monenlaista ohjelmaa: rooliopastuksia, työnäytöksiä, pelisuunnittelua, kävelykierroksia ja melontareittejä, avoimia ovia ja kiinnostavaa tekemistä ikään katsomatta. Museoviikolla voi sukeltaa menneeseen maailmaan niin valokuvanäyttelyissä kuin museokohteissa teemaviikon aikana paikalla olevien asiantuntijoiden johdatuksella. Päheet museot – museoviikolla voi vierailla myös museoissa, jotka normaalisti ovat avoinna rajoitetummin.

Päijät-Hämeessä toimii yli kolmekymmentä museota, joista valtaosa on avoinna vain kesäkaudella. Päheet museot – museoviikon aikana tullaan järjestämään tapahtumia, toimintaa ja avoimia ovia noin kahdessakymmenessä museokohteessa koko maakunnan alueella – mukana on myös uusia kohteita!

Museoviikolla juhlistetaan lisäksi merkkivuosia neljässä museossa: Sysmän kotiseutumuseo ja Päijät-Hämeen Ilmailumuseota ylläpitävä Lahden Ilmasilta täyttävät 60 vuotta, Orimattilan kotiseutumuseo täyttää 70 vuotta, ja Urajärven kartanomuseo juhlii kartanon päätymistä von Heideman -suvun haltuun 350 vuotta sitten.

Päheet museot – museoviikon ohjelma täydentyy kevään kuluessa Päheet museot -verkkosivulle. Tarkempi ohjelma julkistetaan touko-kesäkuun vaihteessa. Tietoa Päheet museot -viikon tapahtumista saa seuraamalla Lahden museoiden verkkosivua, sosiaalisen median kanavia ja Näyttelyitä ja museoita Päijät-Hämeessä -Facebook-ryhmää sekä viikkoon osallistuvien museoiden sosiaalisen median kanavia.

Päheet museot logo.

Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä 1. – 9.7.

Päheet museot -museoviikko järjestetään jälleen heinäkuussa. Luvassa on runsaasti tapahtumia, toimintaa ja avoimia ovia maakunnan museoissa. Tutustu päivittyvään ohjelmaan tai ilmoita museosi tapahtuma mukaan museoviikkoon!

Marja Lähteenmäki