Päheet museot –viikolla eläimet valtaavat museot

Pirjo Tuominen opasti kävijöitä Enni Idin taiteilijakodissa viime elokuussa Päijät-Hämeen museopäivänä. Marja Lähteenmäki/Lahden museot

Kymmeniä tunteja talkootyötä yhteisen kulttuuriperinnön äärellä

Päheet museot –viikon teemana on tänä vuonna eläimet. Luvassa on eläinaiheisia perinneleikkejä, oikeita eläimiä rapsuteltavaksi, kotieläinten historiaa kotiseutumuseoissa ja eläinfiguureja taidemuseossa. Tapahtumaviikko syntyy monessa museossa vapaaehtoisvoimin.

Enni Idin taiteilijatalossa huomion keskipisteenä ovat taiteilijan maalaamat kissat. Lapsikävijät pääsevät maalaamaan omia eläinhahmojaan ja vähän vanhemmille on tarjolla kukkakorutyöpaja elävistä kukista. Normaalisti vain kesäsunnuntaisin avoinna oleva kotimuseo on Päheet museot –viikolla lisäksi avoinna jokaisena arkipäivänä. Taiteilijakodin toiminnasta vastaa Kellosalmi-Seitniemi-Virmailan kyläyhdistys.

Enni Idin syntymän 120-juhlavuoden kunniaksi halusimme panostaa maakunnan museoiden yhteiseen tapahtumaviikkoon”, kertoo museon toiminnassa aktiivisesti mukana oleva Pirjo Tuominen. Tuominen on vienyt harrastuksensa astetta pidemmälle aloittamalla museologian opinnot. “Opintojen myötä ymmärrän entistä paremmin museotoiminnan periaatteita ja olen voinut konkreettisesti edesauttaa Enni idin kulttuuriperinnön säilymistä inventoimalla ja luetteloimalla taiteilijakodin lukuisat taulut sähköiseen tietokantaan”, Tuominen jatkaa.

Päheet museot –viikon tapahtumien suunnittelu ja toteutus tarkoittaa kymmeniä tunteja talkootyötä kulttuuriperinnön parissa. Maakunnan paikallismuseoista noin 2/3 toimii yhdistyspohjalta. Monen paikallismuseon aktiivit ovat käveleviä tietopankkeja, joiden opastuksilla museoiden rakennukset ja esineet heräävät eloon. Ilkka Murto on toiminut Asikkalan kotiseutuyhdistyksessä aktiivisesti jo yli 15 vuotta. Kiinnostus historiaan ja halu välittää tietoa menneisyydestä tuleville sukupolville sai hänet mukaan toimintaan. Nykyisin yhdistyksen puheenjohtajana toimiva Murto ei laske tunteja rakkaan harrastuksen parissa.

“Puuhaa riittää näyttelyiden rakentamisesta puunkaatoihin ja muihin pihatöihin. Eniten yhdistyksen aktiiveja sitoo museorakennusten kunnostus ja ylläpito, sillä yhdistys vastaa yhteensä 12 rakennuksen hoidosta. Tulevana kesänä jatketaan muun muassa pappilan vanhan kivinavetan kunnostusta isommalla talkooporukalla”, Murto listaa.

Päheet museot –viikolla Asikkalan kotiseutumuseolla vietetään perinnepäivää, lasten museopäivää sekä Maatalouskonemuseon avajaisia. Aktiivisille vapaaehtoisille riittää monenlaista puuhaa pitkin kesää.

Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä järjestetään tulevana kesänä 29.6.-7.7.2024. Museoviikon toteutusta koordinoi Lahden museot Päijät-Hämeen alueellisena vastuumuseona yhdessä Päijät-Hämeen museoiden työryhmän kanssa.

Marja Lähteenmäki

Alueellinen museotyö

Alueellinen taidemuseotyö ja julkinen taide

Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä

Päheet museot -viikon koko ohjelma julkaistaan toukokuun lopussa.