Viipuri-luennot: Tyko Sallinen ja maalaus Alttaritaulun luonnos (1937)

Tapahtuma on päättynyt
Luento on osa Kokoelmakummien luentosarjaa, jonka tuotot käytetään kokonaan museon kokoelmien tukemiseen.

Tule kuulemaan Viipurista Lahteen periytyneestä taideteoksesta! Luento on osa Viipurin perintö Lahdessa -luentosarjaa, jonka tuotot käytetään kokonaan museon kokoelmien tukemiseen.

Tyko Sallisen (1879–1955) maalaus Alttaritaulun luonnos valmistui keväällä 1937 Alfred Kordelinin säätiön tilauksesta. Säätiö talletti maalauksen Viipurin taidemuseoon, josta se evakuoitiin Rautalammille syksyllä 1939. Teos sijoitettiin sodan jälkeen Lahden taidemuseoon, ja se oli esillä museon avajaisnäyttelyssä joulukuussa 1950. Turun yliopiston väitöskirjatutkija Eeva Hallikaisen luennolla 11.10. kerrotaan lisää teoksesta, sen aiheesta ja taiteilija Sallisesta 1930-luvulla.

Maalaus on esillä Malvan Juuret Aarteita kokoelmista -näyttelyssä. Tapahtumalippu ei sisällä sisäänpääsyä näyttelyihin.

Viipurin perintö Lahdessa -luentosarja

Luentosarja on osa Lahden museoiden Kokoelmakummi-toimintaa. Luentosarjan tuotto käytetään Lahden museoiden Viipuri-kokoelmien konservointiin. Lipun ostamalla olet mukana säilyttämässä yhteistä taide- ja kulttuuriperintöämme tuleville sukupolville!

Luentosarjan ohjelma

4.10. klo 18 | Kahden kokoelmamaalauksen konservointiprosessi

taidekonservaattori, museologian dosentti Nina Robbins

11.10. klo 18 | Tyko Sallinen ja maalaus Alttaritaulun luonnos (1937)

väitöskirjatutkija Eeva Hallikainen, Turun yliopisto

18.10. klo 18 | Viipuri Lahden julkisessa taiteessa

tutkija Elisa Lindell, Lahden museot

25.10. klo 18 | Viipurilaisia rakentajia Lahdessa

tutkija, dosentti Riitta Niskanen

Pääsyliput ja saapuminen

Luennot järjestetään Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvassa, pajatila Kummassa Malvan kellarikerroksessa. Tilaan on esteetön kulku. Luentojen kesto on noin 1 h.

Yksittäisen luennon hinta on 10 €, hinta ei sisällä pääsymaksua Malvaan. Luentosarjan yhteislippu maksaa 30 €. Yhteislipun ostaneet saavat Kokoelmakummi-pinssin kaupan päälle.
Päijät-Hämeen Taidemuseoyhdistyksen jäsenille yksittäisen lipun hinta on 8 €, koko luentosarja 25 €.

HUOM! Lippuja ei myydä ennakkoon. Lipun voi maksaa käteisellä tai kortilla ennen tilaisuutta Malvan museokauppaan pystytetyltä erilliseltä myyntitiskiltä. Lipunmyynti käynnistyy 45 minuuttia ennen tilaisuutta.

Tapahtumalippu ei sisällä sisäänpääsyä näyttelyihin. Malvan näyttelyiden pääsylippujen hintoihin voi tutustua täällä.

Ei ennakkoilmoittautumista. Osallistujat ohjataan Malvan aulasta luennolle ennen tilaisuuden alkua. Luennolle mahtuvat 40 ensimmäiseksi paikalle saapunutta – saavuthan siis paikalle ajoissa.

Kumppanimme tapahtuman järjestämisessä on Päijät-Hämeen taidemuseoyhdistys.