Päheet museot –viikolla luvassa eläimellistä menoa museoissa!

Hevosvetoisia kulkuvälineitä Asikkalan kotiseutumuseon ajokalumuseossa. Kuva: Toni Kesti/Lahden museot

Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä on maakunnan museoiden yhteinen tapahtumaviikko, joka järjestetään tulevana kesänä jo neljännen kerran kesä-heinäkuun vaihteessa 29.6.-7.7.2024. Tapahtumaviikon teemana on eläimet.

Monessa paikallismuseossa eläimet ovat helposti lähestyttävä teema, sillä monet kokoelmien esineistä liittyvät tavalla tai toisella eläimiin. Eläinaiheisilla tapahtumilla halutaan houkutella erityisesti lapsiperheitä tutustumaan lähialueen paikallismuseoihin. Odotamme innolla, minkälaista ohjelmaa museot kehittävät teeman ympärille”, kertovat Lahden museoiden vastuumuseotutkijat Marja Lähteenmäki ja Elisa Lindell.

Päheet museot –viikon tavoitteena on nostaa esille maakunnan monipuolinen museotarjonta erityisesti kestävän matkailun näkökulmasta. Yhteisen teemaviikon avulla halutaan aktivoida oman maakunnan asukkaat, kesäasukkaat ja lähialueiden kotimaanmatkailijat tutustumaan oman paikkakuntansa tai lähialueensa museokohteisiin. Läheltä voi löytyä todellinen museohelmi!

Päijät-Hämeen alueen museot voivat nyt ilmoittaa tapahtumansa mukaan viikon ohjelmaan. Lomake museoiden tapahtuma- ja avoinnaolotietojen ilmoittamista varten on avattu Lahden museoiden sivuille ja löytyy osoitteesta: Ilmoita museosi mukaan – Lahden museot Lomakkeella voi ilmoittaa tiedot museon tapahtumista, avoimista ovista ja aukioloajoista Päheet museot -viikolla. Tarkemmat tiedot osallistumisesta löytyvät ilmoittautumissivulta.

Museoviikon ohjelma täydentyy kevään kuluessa Lahden museoiden verkkosivulle. Koko ohjelma julkistetaan touko-kesäkuun vaihteessa. Tietoa Päheet museot -viikon tapahtumista saa seuraamalla Lahden museoiden verkkosivua Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä – Lahden museot ja sosiaalisen median kanavia sekä viikkoon osallistuvien museoiden omia sosiaalisen median kanavia. Museoviikon toteutusta koordinoi Lahden museot Päijät-Hämeen alueellisena vastuumuseona yhdessä Päijät-Hämeen museoiden työryhmän kanssa.

Lisätiedot:

Marja Lähteenmäki

Elisa Lindell

Alueellinen taidemuseotyö ja julkinen taide

Sisäkuva vanhan maalaistalon tuvasta. Kuvan keskellä suuri muuri, muurin edustalla puinen penkki, ympärillä vanhoja keittiön varustukseen kuuluneita talonpoikaisesineitä.

Haluatko osallistua Päheet museot -museoviikkoon?

Ilmoita tiedot museosi tapahtumasta, avoimista ovista ja aukioloajoista mukaan viikon ohjelmaan.

Päheet museot logo.

Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä

Museoviikko järjestetään vuosittain heinäkuun alussa. Viikolla on runsaasti tapahtumia, toimintaa ja avoimia ovia maakunnan museoissa.

Ilmoittautuminen museoviikkoon on käynnissä ja ohjelma julkaistaan touko-kesäkuun vaihteessa.