Tapahtumaviikko nostaa esiin Päijät-Hämeen päheet museot

Heinäkuussa Päheet museot - museoviikko Päijät-Hämeessä tuo runsaasti tapahtumia maakunnan museoihin.
Heinolan kaupunginmuseo tarjoaa nostalgisen katsauksen lähimenneisyyteen. Kuva: Niclas Warius, Heinolan kaupunginmuseo.

Tulevana kesänä, 5.–11.7.2021, ensi kertaa järjestettävä Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä täyttää alueen museot tapahtumilla ja toiminnalla. Luvassa on elämyksiä moneen makuun: opastuksia, työnäytöksiä, musiikkia, kävelykierroksia, taiteilijatapaamisia, avoimia ovia sekä tietenkin tekemistä lapsille ja koko perheelle.

Viikon aikana on tapahtumia, toimintaa ja avoimia ovia yli kahdessakymmenessä museokohteessa koko maakunnan alueella. Päijät-Hämeessä toimii yli kolmekymmentä museota, joista valtaosa on avoinna vain kesäisin tai rajoitetusti. Päheet museot -viikolla vierailla voi myös museoissa, jotka normaalisti ovat avoinna rajoitetummin.

Viikon nimessä sana päheet viittaa siihen, mitä maakunnan museokohteet ovat, eli hienoja, erinomaisia, kivoja ja ehkä jopa coolejakin. Käytetäänpä sanaa maakunnan pohjoisosassa myös merkityksessä mielenkiintoinen.

Maakunnan monipuoliset museot halutaan tuoda esille Päheet museot -viikon avulla kiinnostavina käyntikohteina, etenkin ekologisen lähimatkailun näkökulmasta. Yhteisen teemaviikon tavoitteena on aktivoida etenkin oman maakunnan asukaat ja kesäasukkaat sekä lähialueiden kotimaanmatkailijat vierailemaan oman paikkakuntansa tai lähialueensa museossa. Tuttukin kohde voi tarjota uusia oivalluksia ja läheltäkin voi löytyä tuntematon museohelmi! Päheet museot -viikon yleinen teema vuonna 2021 on Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden innoittamana luonto, ympäristö ja kestäväkehitys. Teema näkyy viikon ohjelmassa ja tapahtumien sisällössä.

Päheet museot – museoviikossa Päijät-Hämeessä ovat mukana Asikkalasta Asikkalan kotiseutumuseo, Asikkalan kunnan museot, Päijät-Hämeen Ilmailumuseo ja Urajärven kartanomuseo, Hartolasta Itä-Hämeen museo, Heinolasta Heinolan museot, Hollolasta Hollolan ja Hämeenkosken kotiseutumuseot, Iitistä Iitin kotiseutumuseo ja kylätalo, Kärkölästä Kärkölän kotiseutumuseo, Lahdesta Apulandia, Lahden museot, Sotilaslääketieteenmuseo, Suomen Melontamuseo ja Suomen Moottoripyörämuseo, Orimattilasta Orimattilan taidemuseo ja kotiseutumuseo, Padasjoelta Padasjoen kotiseutumuseo ja Sysmästä Suomen harmonikkamuseo ja Sysmän kotiseutumuseo. Viikon toteutusta koordinoi Lahden museot alueellisena vastuumuseona yhdessä Päijät-Hämeen museoiden työryhmän kanssa.

Päheet museot – museoviikko Päijät-Hämeessä 5.–11.7.2021

Viikon tarkempi ohjelma julkaistaan touko-kesäkuussa. Tietoa Päheet museot -viikon tapahtumista saa seuraamalla Lahden museoiden verkkosivua ja sosiaalisen median kanavia sekä viikkoon osallistuvien museoiden sosiaalisen median kanavia. Viikon tapahtumat järjestetään vastuullisesti noudattaen mahdollisesti voimassaolevia rajoituksia ja viranomaisten ohjeistuksia koronatilanteeseen liittyen.

Anna-Riikka Vaden
Projektipäällikkö
Joukko ihmisiä valokuvattavana punaisen kaksikerroksisen bussin edessä. Taustalla punatiilinen museorakennus.

Päijät-Hämeen museoiden työryhmä

Päheet museot – museoviikkoa toteuttamassa on Päijät-Hämeen museoiden työryhmä. Tietoa työryhmän työskentelystä ja mukaan liittymisestä läydät oheisesta linkistä.