Museon kokoelmia tukevalla luentosarjalla tutustutaan Viipurin perintöön Malvan kokoelmissa ja Lahden katukuvassa

Paavo Uotila, Viipurin kaupunginarkkitehtinakin toiminut suunnittelija, oli käytetyimpiä arkkitehteja 1900-luvun alun Lahdessa. Harjukadun ja Rautatienkadun kulmatalo on vuodelta 1912. Kuva: Lahden museoiden kuvakokoelma.

Viipurin perintö Lahdessa -luentosarjalla selvitetään Viipurin merkitystä Malvan taidekokoelmissa sekä Lahden arkkitehtuurissa ja julkisessa taiteessa. Luentosarja on osa Kokoelmakummi-toimintaa, jonka tuotot käytetään kokonaan Viipuri-kokoelmien konservointiin.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva järjestää lokakuussa neljän luennon luentosarjan, jolla syvennytään Viipurin vaikutukseen Lahdessa. Malvaa edeltänyt Lahden taidemuseo perustettiin aikanaan Viipurista sodan jaloista pelastettujen taideteosten ympärille, ja kaupungilla on ollut vaikutuksensa myös moniin lahtelaisiin rakennuksiin ja julkisiin taideteoksiin.

Luentosarja on osa Lahden museoiden Kokoelmakummi-toimintaa. Siinä paikalliset yritykset ja yksittäiset kaupunkilaiset voivat edesauttaa kokoelmien säilymistä seuraaville sukupolville tukemalla taideteosten kunnostusta suorilla rahasummilla, ostamalla Kokoelmakummi-tuotteita tai osallistumalla tapahtumiin. Luentosarjan tuotto käytetään kokonaan Lahden museoiden Viipuri-kokoelmien konservointiin.

Luentosarja aloitetaan tutustumalla Kokoelmakummi-toiminnan vaikutuksiin, kun taidekonservaattori avaa Viipuri-kokoelmaan kuuluvan tauluparin konservointiprosessia. Seuraavilla luennoilla syvennytään tarkemmin yhteen kokoelmateokseen sekä selvitetään, miten Viipuri näkyy lahtelaisessa arkkitehtuurissa ja julkisessa taiteessa.

Yksittäisen luennon hinta on 10 € ja yhteislippu neljälle luennolle maksaa 30 €. Päijät-Hämeen taidemuseoyhdistyksen jäsenille liput ovat 8 € ja 25 €. Luennoille ei ole ennakkoilmoittautumista. Lippuja voi ostaa 45 minuuttia ennen tilaisuuden alkua Malvan museokaupasta löytyvältä erilliseltä Kokoelmakummi-myyntipisteeltä. Osallistujat ohjataan Malvan aulasta luennolle ennen tilaisuuden alkua, joten osallistujien toivotaan olevan ajoissa paikalla. Malvan osoite on Päijänteenkatu 9.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Päijät-Hämeen taidemuseoyhdistyksen kanssa ja järjestämistä on tukenut Suoja-säätiö.

Luentojen ohjelma:

4.10. klo 18 | Kahden kokoelmamaalauksen konservointiprosessi

taidekonservaattori, museologian dosentti Nina Robbins

11.10. klo 18 | Tyko Sallinen ja maalaus Alttaritaulun luonnos (1937)

väitöskirjatutkija Eeva Hallikainen, Turun yliopisto

18.10. klo 18 | Viipuri Lahden julkisessa taiteessa